Головна
 
Сайт учителя історії та правознавства Васильчука О.П.П`ятниця, 10.05.2024, 05:01



Вітаю Вас Гість | RSS
Головна
Меню сайту

Категорії розділу
З досвіду роботи [5]
Публікації [1]

Історичні дати

Новини

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 18

Поиграй со мной

Головна » Файли » Методика, практика, досвід » З досвіду роботи

Педагогічні умови застосування мультимедійних технологій у процесі вивчення правознавства
23.11.2014, 20:42

Щоб бути гарним учителем,

треба любити те, що викладаєш,

і любити тих, кому викладаєш.

В. Ключевський

Бурхливий розвиток в останні роки нових інформаційних технологій наклало певний відбиток на розвиток особистості сучасного учня. Потужний потік нової інформації, застосування комп'ютерної технології, поширення різних технічних засобів накладають великий вплив на виховання підростаючого покоління та їхнє сприйняття навколишнього світу. Істотно змінюється й характер навчання в сучасному навчальному закладі. Застосування технічних засобів навчання в освітньому процесі стало насущною потребою сьогоднішньої    школи.

Зміна освітньої парадигми, пов'язане з переходом від монокультурної традиції до діалогової культури, спричинило серйозні трансформації в технологіях викладання. Даний процес ознаменувався появою різноманітних інноваційних технологій, розвиток яких вибудовувався на основі нових принципів взаємодії суб'єктів освітнього процесу. Інтеграція сучасних освітніх і інформаційних технологій стає важливою умовою для вдосконалювання процесу навчання.

Система освіти, відповідно до вимог сучасності, потребує докорінного переосмислення, практичної реалізації базових принципів компетентності за концепцією ЮНЕСКО - навчитися пізнавати, навчитися працювати, навчитися жити разом, навчитися жити.

Визначення стратегічних пріоритетів учителя правознавства відбувалося в контексті становлення нової освітньої парадигми, що витікає із необхідності реалізації особистісно зорієнтованої освіти. Це передбачає широкий пошук нових підходів, педагогічних технологій, адекватних динаміці розвитку суспільства, нових інформаційних технологій, комп'ютерну підтримку викладання предмету, використання освітніх комп'ютерних програм.

Медіа освіта орієнтована на підготовку молоді до життя в нових інформаційних умовах, до повноцінного сприймання різноманітної інформації, оволодіння способами спілкування на основі сучасних інформаційних технологій, уміння критично осмислювати інформацію.

Актуальність даного досвіду роботи полягає  у розробці методичних рекомендацій  щодо використання мультимедійних технологій на уроках правознавства, запровадження яких у навчально-виховний процес допоможе вчителю створювати сприятливі умови для розвитку творчих здібностей учнів.

Мультимедійні технології відіграють значну роль у процесі навчання, оскільки її використання відповідає вимогам сучасного рівня освіти. Вони вдосконалюють навчальний процес, роблять його більш цікавим і змістовним, полегшують роботу як вчителів так і учнів. З комп'ютеризацією навчання в усьому світі пов’язані надії  підвищення ефективності навчального процесу, зменшення розриву між вимогами, що суспільство висуває підростаючому поколінню, і тим, що дійсно формує школа. Це і зумовило вибір теми  «Педагогічні умови застосування мультимедійних технологій у процесі вивчення правознавства».

Теоретична основа. Окремі аспекти теорії та практики навчання з використанням інформаційних електронних джерел стали предметом досліджень вітчизняних та зарубіжних науковців. Проблему інформатизації навчального процесу досліджували Р. Гуревич,            В.Ю. Биков, М.І. Жалдак, Є.І. Машбиць та ін. Використання мультимедійних технологій у навчально-виховному процесі школи розглядали у своїх працях такі сучасні науковці, такі як Л.В. Боднар, Р.С. Гурін, Н.В. Дубініна, В.В.Підгорна. На їх думку проникнення сучасних інноваційних технологій у сферу освіти дозволить педагогам модернізувати цілі, зміст, методи, засоби і організаційні форми навчання. Мультимедійні технології застосовуються для  поповнення  обсягу знань учнів з різних предметів, розвитку навичок мислення, ставлення до подій, що відбуваються у світі, формування світогляду в молодого покоління. Їх застосування скорочує час, необхідний для вивчення матеріалу, покращує рівень й прискорює темп запам’ятовування завдяки одночасному використанню тексту, звуку і зображення.

Провідна ідея мого педагогічного досвіду полягає  у створенні педагогічних умов для застосування мультимедійних технологій у процесі вивчення правознавства. Плануючи проведення уроків  з використанням  комп’ютера,  я  враховую зміст кожної теми, мету уроку, стан забезпечення засобами навчання, вікові та індивідуальні особливості учнів.

Мультимедійні  засоби навчання дають змогу створити нове навчальне середовище, яке здатне підвищити якість історичної освіти, залучитися до світового інформаційного простору. І в цьому середовищі наголос робиться не на вивчення фактологічного матеріалу, а більше на розвиток навичок мислення, міжособистісних відносин і творчості.

Мною створена велика база документальних фільмів. Але на уроці не так багато часу для перегляду фільмів, тому я широко використовую комп’ютерні програми з нарізки та склейки відеороликів та відео фрагментів. За останні роки мною було створено більше ніж 200 відеороликів з правознавства, у яких середній час тривалості перегляду 6 – 7 хвилин.

Які ж основні напрямки використання інформаційно-комунікаційних  технологій на уроках правознавства:

 До того ж, одною з найголовніших переваг використання новітніх педагогічних технологій у процесах навчання та викладання є можливість задовольнити індивідуальні потреби учнів, а не середні потреби класу. Інші переваги в тому, що ІКТ значно поліпшують доступ до інформації, збільшують можливості спілкування для учнів зі спеціальними навчальними потребами та фізичними вадами (дистанційне навчання), підвищують ефективність  та мотивацію навчання, забезпечують нові шляхи подання інформації, які полегшують її розуміння, дають можливість для випробування власних ідей та проектів, роблять учнів більш впевненими та здатними вирішувати проблеми самотужки.

Інформаційні технології на уроках правознавства використовую в наступних варіантах:

1. Найпоширеніший вид - мультимедійні презентації. За час роботи в школі мною розроблені й накопичені як цілі системи уроків, тобто починаючи з першого уроку і до останнього, так і окремі мультимедійні презентації. Презентація дозволяє відмовитися від всіх інших видів наочності і максимально зосередити увагу викладача на ході уроку. Достоїнством комп'ютерних презентацій є збільшення темпу уроку, вони практично заміняють традиційні крейду й дошку. Всі важливі етапи уроку зафіксовані вчителем на слайдах заздалегідь, тому йому не доводиться віднімати від уроку час для записів на дошці. Ще одним позитивним моментом презентацій є постійна наявність необхідної інформації перед очами дітей (програма Power Point дає можливість використовувати на уроці таблиці, схеми, малюнки, портрети видатних діячів, відеофрагменти, діаграми та ін.), а так само повернення до потрібної інформації при необхідності на будь-якому етапі уроку. Таким чином, в учнів відразу працюють два види пам'яті (візуальна, слухова), що сприяє кращому засвоєнню нового матеріалу.

2. Крім мультимедійних презентацій на своїх уроках я використовую флеш-фільми. Вони дозволяють нам наочно побачити ту чи іншу подію, відчути свою причетність, зануритися в неї, наочно уявити те, як відбувається подія. Особливо корисні флеш-фільми на уроках правознавства при вивченні тем присвячених становленню нашої держави, вивченню основ публічного та приватного права України. Просто на словах це пояснити набагато складніше і не дасть повного розуміння подій, які відбуваються.

Ознайомлення учнів з новими відеоматеріалами, робота з персональним комп’ютером, використання інших аудіовізуальних засобів надає можливість вчителю зробити свої уроки більш цікавими, насиченими і продуктивними. Демонстрування відеоматеріалів викликає інтерес учнів, виникає досить стійка мимовільна увага, що обумовлена яскравістю, динамічністю, розмірами та контрастністю зображення, звуковим супроводом тощо. Саме цим пояснюється міцне запам’ятовування учнями окремих, найбільш яскравих, емоційно насичених кадрів. 
    Оптимальний хронометраж відеоматеріалів на уроці тривалістю 40 – 45 хвилин повинен складати 10 – 15 хвилин. Для уроків різних типів і форм проведення доцільно використовувати різні види відеоматеріалу: відео-пояснення (розповідь), відео-ілюстрацію, відео-підтвердження, відео-тест тощо. Для кожного конкретного уроку вчитель повинен ретельно відібрати той відеоматеріал, який відповідає меті, плану і структурі уроку. Відібраний навчальний відеоматеріал обов’язково повинен бути поділений на невеликі фрагменти (кадри), які розташовані в логічній послідовності. 

Окрім нової навчальної інформації, кожен відеофрагмент має також і завдання, яке необхідно виконати після отримання інформації (це може бути питання, завдання та ін.) Слід пам’ятати, що при переобтяженні уроку аудіоовізуальними засобами (чисельним демонструванням, прослуховуванням, застосуванням різноманітної техніки) губиться навчальний зміст уроку.

Фільми і відео фрагменти мають бути розподілені за темами, для кожного уроку потрібно вибирати окремі фрагменти, які не повинні заважати вчителю і учням у процесі проведення уроку. Кожен документальний фільм має автора з своїми поглядами, тому вчителю потрібно чітко відбирати відеоматеріал так, щоб учень міг самостійно робити висновки. Більшість документальних фільмів побудовані на архівних матеріалах, інтерв’ю сучасників та учасників подій і можуть розглядатись в якості відеоматеріалів, які дозволяють наблизитися до вирішення завдання формування дослідницьких навичок учнів. Однак, супроводжуючі ці фільми коректні, вивірені коментарі містять, як правило, готові оцінюючі твердження і висновки, які не дозволяють учням, повністю побудувати власні висновки і виступити в якості самостійних дослідників того чи іншого питання. Тому доцільно використовувати в даному випадку елементи інноваційної технології   Ю. Троїцького (навчання без підручника). Переглядаючи певний відеоматеріал, учень може перевірити його за документами, нормативно-правовими актами і зробити самостійно висновки.

3. Наступний вид використання інформаційних технологій на моїх уроках правознавства - це мультимедійні схеми й таблиці. Таблиці минулих років, на мій погляд, віджили свій вік. Вони створюють постійні проблеми: зберігання, переміщення, розміщення тощо. Їм на зміну прийшли інтерактивні таблиці, які більш яскраві, образніші, і в наш час інформаційних технологій, незамінні. Я маю у своєму розпорядженні ще не велику базу таких схем і таблиць, тому що тільки недавно почав працювати у цьому напрямі, адже, без сумніву, такі таблиці мають великий потенціал, так як зручні у використанні і в поєднанні з інтерактивною дошкою - розширюють можливості роботи з ними. Діти отримують можливість робити записи в схемах і таблицях, заповнювати їх; розміщувати і пересувати написи, заздалегідь підготовлені вчителем; робити позначки  і т.д.

4. Також у своїй педагогічній діяльності використовую навчально-методичні комплекти. Власний досвід підтверджує, що на таких уроках навчальний матеріал засвоюється набагато ефективніше, ніж на традиційному уроці.

5. Для більш глибокого засвоєння матеріалу і контролю знань використовую різного роду тести і тренажери. Завдання можуть бути різних типів: а) з декількома варіантами відповідей; б) питання, відповіді на які повинні вводитися з клавіатури; в) для відповіді на які потрібно встановити відповідність між елементами двох або трьох списків; г) питання, де потрібно вказати правильну послідовність елементів у пропонованому списку.

Способи роботи з тестами різноманітні: фронтальне опитування, індивідуальне опитування, самостійне виконання тестів, після чого на екран виводяться правильні відповіді. Тренажери також містять завдання, що дозволяють організувати фронтальну, групову та індивідуальну роботу учнів на уроці й дома, провести моніторинг якості знань. Наприклад, при первинному контролі учням пропонуються питання. У випадку невдалої відповіді учнів створена презентація дає можливість школярам, використовуючи гіперпосилання, повернутися в потрібний фрагмент уроку, де є необхідна інформація для відповіді.

6. У позакласній діяльності та на уроках узагальнення, систематизації знань, умінь і навичок використовую різні вікторини. Для прикладу я вибрав вікторини різного роду та виду: 

- «Основи публічного права України». Тип вікторини «Чарівна регата». При проведенні даної вікторини ділю клас на дві команди. На слайді, що розкреслений по гори­зонталі та вертикалі лініями в хао­тичному порядку, розміщені приховані цифри (закодоване питання) і букви. Капітан, називаючи одну цифру та одну літе­ру, відкриває номер запитання або літеру. За кожну правильну відповідь нараховуються бали, але основне завдання – відгадати закодоване слово.

- «Основи приватного права України». Вікторина відноситься до типу «Своя гра». На слайд виводяться розділи, де містяться питання різні за складністю (відповідно за балами), які може набрати команда. Учні вибирають будь-який рівень складності завдань, відповідають на питання й, у разі правильної відповіді, отримують заслужені бали. Виграє той гравець або та команда, яка набере більшу кількість балів. 

- «Правила і закони в суспільстві та твоєму житті». Вікторина по цій темі містить різного роду завдання («розташуй за хронологією», «розв’яжи ситуацію», «співвіднесіть», «чомучка», «правовий словник»). Кожне завдання містить кілька питань, і команди по черзі відповідають на них. За бажанням дітей учителем можуть бути використані різноманітні види вікторин, які роблять урок емоційно насиченим, цікавим і допомагає виконати головну мету.

- усвідомлене засвоєння навчального матеріалу в процесі практичної діяльності з нормативно-правовими документами, що дає найкращі результати і сприяє більш міцному засвоєнню і закріпленню матеріалу.

7. Іноді на уроках працюємо з кросвордами, які складаю сам або учні вдома, можу використовувати готові форми. Мрію, щоб робота з кросвордами велася на інтерактивній дошці, оскільки такий вид роботи є найбільш ефективним, тому що учні безпосередньо задіяні в даному виді діяльності.

8. Я використовую освітні ресурси Інтернету для пошуку новітніх статистичних даних, газетних і журнальних статей, наукових публікацій, телевізійних передач та ін.

Використання мережі Інтернет дає можливість  організувати роботу з різноманітними  нормативно-правовими  актами.  Також,   можна організувати роботу з офіційним порталом Верховної Ради України (rada.gov.ua),  Президента України (president.gov.ua), Кабінету Міністрів (kmu.gov.ua), всеукраїнським правовим порталом   (ligazakon.ua),    сайтами освітніх матеріалів (наприклад, parta.com.ua  – Освітній портал № 1 в Україні, pedpresa.com.ua  та  ін.)

9. Необхідно все-таки зауважити, що яскрава картинка на екрані - всього лише спосіб подачі матеріалу. Це односторонній рух. Найважливе на уроці - це жива взаємодія вчителя і учня, постійний обмін інформацією між ними. Тому невід'ємним атрибутом будь-якого навчального класу є шкільна інтерактивна дошка, про яку я можу тільки мріяти. Дошка - це не просто шматок поверхні, на якій можуть писати і дорослий, і дитина, а поле інформаційного обміну між учителем і учнем. У них об'єднуються проекційні технології з сенсорним пристроєм, тому така дошка не просто відображає те, що відбувається на комп'ютері, а дозволяє управляти процесом презентації (двосторонній рух!), Вносити поправки і корективи, робити кольором позначки і коментарі, зберігати матеріали уроку для подальшого використання та редагування.

Практичні завдання на уроках правознавства можна виконувати спільно з учнями безпосередньо на інтерактивній дошці. І тут учитель має невичерпну різноманітність роботи. Всі типи завдань, що можуть використовуватись, можна умовно розділити на 7 груп: 

1. «Робота з схемами й таблицями» 

2. «Робота з малюнками»

3. «Кросворд» 

4. «Вставте слово» 

5. «Імена» 

6. «Співвіднесіть» 

7. «Відзначте»

На уроці можна давати біля дошки виконати завдання, будь-то вставити пропущене слово, відзначити щось на схемі чи в таблиці, розгадати кросворд, співвіднести дати і події, термін та його пояснення і т.д. І молодші, і старші школярі будуть зацікавлені працювати з інтерактивною дошкою. Завдання повинні готуватися заздалегідь удома. Це може бути і відсканований документ (нормативно-правовий акт, картинки), і створений у будь-якій програмі (Word, Power Point та ін).

Звичайно, не можна сказати впевнено, що результати навчання учнів відразу підвищаться завдяки роботі з інтерактивною дошкою, але на мою думку,  учні стануть більше цікавитися тим, що відбувається на уроці. Вони активно обговорюватимуть нові теми, будуть прагнуть взяти участь у роботі, швидше запам'ятають матеріал.

Таким чином, використання інтерактивної дошки допомагає забезпечити стійку мотивацію в учнів щодо отримання знань, підвищити їх пізнавальну активність. Ці спостереження відносяться і до нових комп'ютерних технологій в цілому.

І звичайно ж, важливим елементом педагогічного процесу є проектна діяльність учнів. Проектна діяльність - порівняно нова форма робота, а особливо стосовно комп'ютерних програм. По-перше, тема проекту повинна нести в собі або дослідницький елемент, або це повинна бути компіляція, якої ще не було в електронному вигляді. По-друге, мультимедійний проект вже по самій суті виникає на стику як мінімум двох дисциплін (у застосуванні до даної роботи ІКТ та правознавства), але реально його виконання зачіпає набагато більш широкий спектр предметів - українську мову та літературу, світову художню культуру, історію і ряд інших в залежності від теми. Тому керівників проекту може бути і два, і три. Важливим є визначення оптимальної кількості учасників проекту.

Таким чином, використання інформаційних технологій допомагає вчителю підвищувати мотивацію навчання дітей до предмета і призводить до цілого ряду позитивних наслідків: 

  • психологічно полегшує процес засвоєння матеріалу учнями; 
  • мотивує живий інтерес до предмета пізнання; 
  • розширює загальний кругозір дітей; 
  • зростає рівень використання наочності на уроці; 
  • підвищення інтересу до вивчення правознавства та успішності; 
  • відбувається більш повне засвоєння теоретичного матеріалу; 
  • учні оволодівають уміннями здобувати інформацію з різноманітних джерел, обробляти її за допомогою комп'ютерних технологій; 
  • формується вміння коротко і чітко формулювати свою точку зору. 
  • підвищується продуктивність праці вчителя та учнів на уроці.

Моя педагогічна діяльність спрямована на  ви­ховання учнів у дусі поваги до прав людин­и, людської гідності, рівноправ'я, розуміння зв'язку між правами та обов'язками людини й громадянина через формування у школярів основ знань про права і свободи людини, розвит­ку їх правової й громадянської компетентності, відповідних цінностей, умінь, навичок та досві­ду захисту власної позиції.

На уроках учні учаться на матеріалі, пов'язаному з правами лю­дини, міркувати, аналізувати, порівнювати, уза­гальнювати, критично мислити, брати участь у дискусії, дебатах, аргументувати думку, визначати та обирати з-поміж альтерна­тивних рішень і підходів, спілкуватись у малих та великих групах.

Результатом моєї педагогічної діяльності є стійке зростання зацікавленості учнів правовими процесами як у світі, так і в Україні. Учні вільно оперують набутими на уроках правознавства знаннями для аналізу суспільно-політичних процесів як в Україні, так і у світі. Такого результату вдається досягти завдяки тому, що учні беруть активну участь у підготовці та проведенні тижнів правознавства, загальношкільних виховних заходів правового та патріотичного спрямування.

Щороку мої учні стають переможцями і призерами II етапу Всеукраїнської олімпіади з правознавства, а також під час проведення І та II етапів Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН та інших конкурсів.

Із досвіду роботи можу стверджувати,  що в сучасній школі комп'ютер не вирішує всіх проблем, він залишається всього лише багатофункціональним технічним засобом навчання. Не менш важливі й сучасні педагогічні технології та інновації в процесі навчання, які дозволяють не просто "вкласти" в кожного учня якийсь запас знань, але, в першу чергу, створити умови для прояву пізнавальної активності учнів. Інформаційні технології, в сукупності з правильно підібраними (або спроектованими) технологіями навчання, створюють необхідний рівень якості, варіативності, диференціації та індивідуалізації навчання і виховання.

Категорія: З досвіду роботи | Додав: mayk
Переглядів: 783 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Афоризми

Радіо онлайн

Погода

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер:


Валюта

Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0


    Copyright MyCorp © 2024
    Зробити безкоштовний сайт з uCoz