Інформаційно-комунікаційні технології є потужним засобом інтелектуального розвитку учня. Найефективніший вплив на нього здійснює та інформація, яка впливає на кілька органів чуття, і запам'ятовується вона тим краще і міцніше, чим більше каналів сприймання було активізовано. Звідси й та роль, яка відведена мультимедійним засобам навчання, що виникли з появою потужних багатофункціональних комп'ютерів, якісних навчальних програм, розвинутих комп'ютерних систем навчання. Найсучаснішим комп'ютерним засобом навчання є мультимедіа.
Дидактичні можливості мультимедійних засобів навчання:
- урізноманітнення форм подання інформації;
- урізноманітнення типів навчальних завдань;
- забезпечення негайного зворотного зв'язку;
- широка індивідуалізація процесу навчання, використання основних і допоміжних навчальних впливів;
- широке застосування ігрових прийомів;
- широкі можливості відтворення фрагментів навчальної діяльності;
- активізація навчальної роботи учнів, посилення мотивації навчання.
Звичайно, якість існуючих мультимедійних програм освітнього призначення часто ще не відповідає критеріям, визначеним потребами навчання. Найхарактерніший критерій якості навчальних програм, такий, що суттєво відрізняє їх від інших навчальних засобів, — це здатність активізувати навчальну діяльність учнів. Серед найважливіших чинників, що зумовлюють таку здатність, є: інтерактивність та мультимедійність. Наскільки логічно, раціонально і методично грамотно вибудувані ці компоненти програми, настільки результативно вони впливатимуть на всю навчальну діяльність учнів.
Інтерактивність програми — це запрошення до діалогу, що виражається у формі запитань і відповідей або постановці і виконанні тих чи тих завдань. Система запитань має організовувати, стимулювати і спрямовувати навчальну діяльність у потрібне русло.
Самі запитання мусять бути короткими, чіткими й посильними для учнів, у невимушеній формі спонукати їх до розв'язання певних навчальних завдань на основі даних досвіду, дослідження і раніше нагромаджених знань.
Мультимедійність програми — це розширення поняття наочності, це — «мультинаочність». Без наочності немає самої мультимедійної програми.
Дидактичні можливості та методичні варіанти застосування мультимедійних засобів навчання досить широкі та різноманітні. Вони можуть використовуватись у найрізноманітніших ситуаціях (перед вивченням та після вивчення навчальної теми, на початку або наприкінці уроку, повністю або окремими фрагментами, у поєднанні з іншими засобами навчання тощо).
У різних ситуаціях мультимедійні засоби навчання можуть мати різні дидактичні функціональні призначення: бути опорою (слуховою, зоровою та ін.) для подальшого засвоєння учнями знань, ілюстрацією або засобом повторення та узагальнення навчального матеріалу.
У будь-якому разі мультимедійний засіб навчання є основним або додатковим джерелом знань та уявлень.
Завдяки документальній переконливості викладу, учні
засвоюють значний обсяг навчальної інформації за порівняно
короткий час. Це звільняє вчителя від потреби давати тривалі пояснення того, що з достатньою повнотою розкрито за допомогою екранних та звукових засобів.
Отже, мультимедійні засоби навчання можуть широко використовуватися як носії навчальної інформації, що дає змогу активізувати пізнавальну діяльність учнів, виробляти вміння та навички сприймати та засвоювати навчальну інформацію з різних джерел.
Презентації можуть містити комп'ютерну анімацію процесів, діаграми, фотоматеріали, текст та звуковий супровід. А також є можливість демонструвати створені проекти на великі екрани за наявності проектора в автономному режимі. Це урізноманітнює процес навчання, робить його цікавим та насиченим, дозволяє значно економити час на пошук учнями необхідної інформації, викликає інтерес до навчання. Створені презентації допомагають учителеві унаочнити викладання
нового матеріалу, узагальнити й систематизувати вже набуті знання та підвищити рівень досягнень учнів.
Умовно уроки з використанням комп'ютера можна поділити на кілька груп: «уроки-презентації», «дослідницькі уроки», «віртуальні екскурсії», проектні, тестування й інші. Розгляньмо деякі типи уроків, які широко використовуються в навчальному процесі.
Уроки-презентації
Учитель в програмі Рower Роint створює презентацію свого уроку. Тема уроку представлена на слайдах, де стисло висловлені ключові моменти питання, яке вивчається, що дає можливість учням протягом лекції вчителя сконцентрувати на них увагу. Лекція вчителя супроводжується відеорядом, який може бути представлений анімацією, малюнками, відеоматеріалами, фотографіями, необхідними картами і схемами.
Уроки-дослідження
Необмежені можливості комп'ютер відкриває для дослідницької роботи.
Цікаві уроки, на яких діти самостійно ведуть пошук, добирають матеріал за завданням учителя. На цих уроках використовуються ресурси Інтернету, медіатеки.
Віртуальні екскурсії
Відвідати багато музеїв світу можна, не виходячи з комп'ютерного класу. Щоб організувати урок з відвідинами віртуального музею, потрібно скласти маршрут або сформулювати запит пошуку інформації для учнів. Важливою є організація роботи з одержаною інформацією. Необхідно, щоб результатом віртуальної екскурсії стала творча робота: доповідь, повідомлення, презентація, заповнена таблиця, відповіді на запитання й ін.
Проектна діяльність
Сучасний учень повинен не тільки використовувати існуючі інформаційні ресурси, а й навчитися створювати власні. Учні мають навчитися самостійно представляти, структурувати і висловлювати свої знання. Проект комп'ютерного уроку, який учні повинні підготувати самі, дозволяє закріпити й поглибити знання, підвищити рівень оволодіння уміннями й навичками, головною з яких буде здатність організувати докладну інформацію (дослідницький метод роботи), а також здатність критично її осмислити (аналітичний метод роботи), відпрацювати мовні навички.
Тестування
Слід розподілити тестові завдання за дисциплінами і темами дисциплін: при створенні нової групи питань здійснюється ієрархічне угруповання питань з предмета, розділу, теми.
Завдання можуть бути різних типів: а) з декількома варіантами відповідей; б) питання, відповіді на які повинні вводитися тестованим з клавіатури; в) для відповіді на які потрібно встановити відповідність між елементами двох або трьох списків; г) питання, де потрібно вказати правильну послідовність елементів у пропонованому списку.
Отже, головна мета вчителя на уроці — створити сприятливі умови для активного розвитку пізнавальної діяльності, успіх якої значною мірою залежить від різноманітності пізнавального простору.
|