Головна
 
Сайт учителя історії та правознавства Васильчука О.П.Понеділок, 20.05.2024, 17:46



Вітаю Вас Гість | RSS
Головна
Меню сайту

Категорії розділу
Правознавство [5]

Історичні дати

Новини

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 18

Поиграй со мной

Головна » Файли » Розробки уроків » Правознавство

Тема. Ти - споживач
21.11.2014, 20:50

Тема. Ти - споживач

Мета уроку: узагальнити одержані знання з теми «Права споживачів в Україні»; формувати практичні навички обізнаного споживача; розвивати творчі здібності учнів, критичне, аналітичне мислення, соціальну та комунікативну компе­тентності; виховувати правову куль­туру, правосвідомість, активну гро­мадянську позицію.

Тип уроку: узагальнюючий урок, урок-захист учнівських проектів.

Обладнання: комп'ютер, зразки недоброякісних товарів, недобросовісної реклами, сторінки журналу «Споживач-інфо», виставка  юридичної літератури «Захищай свої права».

ХІД УРОКУ

I.    Організаційна частина уроку

Учні сідають за столики групами. Таблички з написами: «Журналіс­ти», «Наукові консультанти», «Ди­зайнери».

 

II.   Актуалізація опорних знань учнів

Учитель. Нещодавно ми розгля­нули тему «Права споживачів» в Ук­раїні.

- Для того, щоб згадати, які права має споживач, ми розглянемо ситуації. Я вам наводжу ситуації, а Ви повинні визначити, яке ж право може застосувати споживач.

Ситуації.

1. Покупець, оглянувши вітрину газетного кіоску, придбав газету «Факти».

 2. Купуючи меблі для кухні, громадянка С. цікавиться у продавця, з якого матеріалу вони виготовлені.

3. Громадянка Л., купуючи у супермаркеті ковбасні вироби, цікавиться терміном їхньої придатності.

4. Громадянин А., купуючи у магазині музичний центр, поцікавився у продавця його технічними характеристиками.

5. Громадянка М., після використання косметики фірми «Афродіта», отримала проблеми зі здоров’ям. Вона звернулася до фірми-виробника з вимогою відшкодувати шкоду, завдану її здоров'ю.

6. Громадянка М., надіслала претензію власнику магазина з приводу неналежної якості товару. Не отримавши відповіді у встановлений строк, вона звернулась до суду.

 

- Протягом вивчення теми та розгляду ситуацій, ми з вами дійшли висновку, що - існує в цій сфері проблема. Яка? (Проблема захисту прав спо­живача.)

Учитель. І яким чином можна розв'язати цю проблему? (Один зі шляхів її розв'язан­ня — виховання обізнаного спожи­вача, який зможе відстоювати свої права і не дозволить їх порушувати.)

Учитель. Отже, й темою нашого уроку буде «Захист прав споживача» і епіграфом нашого уроку будуть слова: «За праве діло стій сміло».

- Про що б ви хотіли б дізнатися на сьогоднішньому уроці? Заповніть, будь ласка, рефлексійки.

 

Учитель. Отже, щоб допомогти споживачам, ми з вами прийняли рішення випустити спеціальний журнал «Споживач-інфо». Були ор­ганізовані робочі групи журналістів, наукових консультантів та творчих дизайнерів, які працювали над ство­ренням розділів журналу. Зараз гру­пи готуються до презентації своїх робіт.

 

III.  Основна частина уроку

Учитель. У нашому журналі передбачено такі рубрики: «Словничок спожива­ча», «Сторінка соціологічна»,  «Сторінка дослідницька», «Сторінка антиреклами», «Сторінка філософська», «Сторінка юри­дична», «Сторінка музична».

- Перша група, презентуйте свою сторінку «Словничок спожива­ча».

Словничок споживача

Основні терміни, які повинен знати споживач.

Споживач — це людина, яка купує, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити товар для власних потреб.

Виконавець — підприємство або людина, які виконують роботу або надають послугу.

Гарантійний термін —час, про­тягом якого споживач має право на відшкодування збитків, за­вданих неякісними товарами.

Продавець — це підприємство, установа, організація або грома­дянин, який реалізує товар.

Реклама — це інформація про особу чи товар, поширена в будь-якій формі і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару.

Недобросовісна реклама — це реклама, яка вводить або може ввести в оману споживачів рек­лами і завдати шкоди.

Термін придатності — термін, який встановлюється на това­рах, властивості яких можуть з часом погіршуватись і стано­вити небезпеку для життя, здоров'я, й майна людини.

Споживачі, запам'ятайте!

У разі порушення ваших прав ви можете звернутися до суду або до Державного комітету стандартизації метрології та сертифікації. Вас захи­щають Закони України «Про захист прав споживачів» та «Про рекламу».

Сторінку склали – 

 

- Друга група, презентуйте свою сторінку «Сторінка соціологічна».

Соціологічна сторінка

Нашою метою було визначити шля­хом соціологічного опитування, на­скільки жителі нашого села є обізна­ними споживачами, знають і користу­ються своїми правами, відстоюють їх.

Ми провели опитування серед вчи­телів та учнів нашої школи і отримали такі результати (Зверніть, будь ласка, увагу на таблицю ).

1.    Більшість опитаних лише інко­ли вимагають у продавця відре­гулювати ваги, якщо вони дають відхилення.

2.    Правильність суми, нарахованої за придбаний товар, перевіряють рідко, причому дорослі більше довіряють продавцеві, ніж учні!

3.    Документи про якість товару ніхто не вимагає.

4.    Інколи беруть у продавців товарні чеки вчителі та ніколи не беруть учні.

5.    Дату виготовлення товару пере­віряють не завжди.

6.    Купуючи імпортний товар, не завжди звертають увагу на наяв­ність російського чи україн­ського перекладу.

7.    Більшість учителів вважають, що їх пра­ва споживача порушуються.

Отже, з таблиці видно, що більшість опитаних не піклуються про свої права споживача та самі наражають­ся на небезпеку бути обманутими.

Також сучасному споживачеві стало важко реалізовувати свої права. З’явилися низка вимог, які ускладнюють захист прав споживача. Ми пропонуємо вам проглянути фрагмент засідання комітету «Захисту прав споживача». (Перегляд фрагменту).

Також ми звернули­ся до сільської ради, де дізналися, що ввіділ захисту прав споживача на даний момент у нашому районі відсутній.

Потім звернулися до завідуючого ринком, який повідомив, що права споживача порушуються майже щодня.

Дорогі друзі, звертайте увагу на ціну, вагу, дату виготовлення, щоб засте­регти себе від обману та шкоди.

Сторінку підготували:

 

- Наступна група, презентуйте свою сторінку

Сторінка дослідницька

Досліджуючи факти порушення прав споживача, пропонуємо звернули увагу на необхідність бути уважним та обережним покупцем.

Ми провели опитування і виявили такі порушення Закону України «Про захист прав споживачів».

1.    Порушується право на належну якість товарів, продавці відмов­ляються демонструвати доку­менти, що засвідчують якість товару, продають продукти з простроченим терміном реалі­зації та придатності, неточно зважують товар, обманюють під час розрахунку.

2.   Особливу небезпеку становлять товари та продукти, що прода­ються на стихійних ринках. Там ніхто не контролює їх якість і безпеку для життя та здоров'я.

3.   Не всі продавці видають товарний, касовий чек або квитанцію, що унеможливлює повернення неякісного товару.

Проте якщо ми самі не будемо від­стоювати свої права, то про­давці цим взагалі не переймаються.

Висновки робіть самі.

Антирекламна пауза

(Сидить дідусь, читає газету. До ньо­го підходить онук.)

— Дідусю, дідусю, а ти зможеш з'їсти печиво «Граніт»?

— Ні, не зможу.

— І бабуся не зможе?

— Ні, не зможе.

— І тато не зможе?

— І тато не зможе.

— І мама не зможе?

— І мама не зможе.

— Ось і я не змогла. (Показує в руці зуби, що випали)  

Слова автора. Печиво «Граніт». Як? Ви ще його не придбали? Тоді ми йдемо до вас.

 

Ще предметом нашого дослі­дження була також реклама. Ми проаналізували рекламу на телеба­ченні, в газетах, вия­вивши цілий ряд порушень Законів України «Про рекламу» та «Про те­лебачення і радіомовлення». Ми зрозуміли, що надрукована або пе­редана по телебаченню, радіо неправдива інформація більш ви­нахідлива, ніж усна.

Пропонуємо вашій увазі такі факти.

В законах записані такі норми:

•    реклама повинна містити ін­формацію достовірну, точну;

•    реклама не повинна містити ін­формації або зображень, які по­рушують етичні, гуманістичні, моральні норми, нехтують пра­вилами пристойності. Проте ін­коли по телебаченню, в газетах ми зустрічаємо інформацію, яка нехтує правилами пристой­ності;

•    реклама повинна враховувати особливу чутливість дітей і не впливати на підсвідомість спо­живача. Коли з екранів телеба­чення рекламують шоколадки, йогурти та інші ласощі, іграшки, закликаючи    дітей    умовляти батьків купити товар, це є пору­шенням закону; (Пропонуємо Вам  зразок реклами, яку ми бачимо по телевізору).

•    реклама на телебаченні не по­винна переривати фільми, а ви­ходити тільки перед ними або після них. Причому реклама посеред фільму триває дуже довго  (9 хв.);

•     забороняється реклама тютюно­вих виробів та алкогольних на­поїв. Та хто ще не знає про «5 крапель» чи про «Березову на бруньках», «Біленьку», «Неміров»; «Союз-Віктан», «Хлібний дар»? (Демонструємо рекламу).

І це тільки частина порушень. Отже, всім нам необхідно бути дуже обе­режними, коли чуємо чи бачимо рекламу.

Пам'ятайте: реклама може бути не­добросовісною.

(Учні демонструють приклади недоб­роякісних товарів, недобросовісної реклами — цукерки, жуйки у формі сигарет, косметичні вироби із напи­сами без перекладу з іноземної мови, проїзний квиток на проїзд у трамваї, на якому зображена реклама сига­рет.)

Музична сторінка

Реклама, реклама, реклама,

Ты обманула нас. Ну кто же виноват?

Реклама, реклама, реклама

Лапши гирлянды на ушах моих висят.

Ты обманул меня, когда обвесил два раза,

Когда на сдачу мою кинул глазом,

Ты продал мне прокисший старый

                                      йогурт «Растишка»,

Уговорил купить совсем не нужную

                                                           книжку.

Скажу соседям, маме, папе

                                         и своим друзьям

Про твой обман.

-Трудно жить нам в мире этом

Трудно жить нам в мире этом

Без потерь, без потерь.

И обвесят, и обманут,

И ремонт сапог затянут.

Что ж теперь, как теперь?

Потребитель, изучай права ты с детства,

Расскажи своим друзьям,

                                     всем по соседству.

Будешь знать, как защищать себя умело

И покупки будешь делать очень смело.

Філософська сторінка

Вже давно відомо, що у сфері фі­нансів немає незацікавлених людей і кожен переслідує свої корисливі цілі. Існує ціла наука, яка досліджує способи ведення вдалої торгівлі, вчить, як продати товар покупцеві.

Причому є багато хитрощів, яких ми з вами часто не помічаємо і через це поповнюємо армію обманутих покупців.

Наприклад:

•     коробка для упаковки товару надмірно великого розміру (психологи знають, що ми, як правило оцінюємо кількість «на вигляд», а не за маленькими цифрами на упаковці);

•     ціна товару встановлюється 9,95 або 9,99. Це робиться для того, щоб ми підсвідомо прий­няли меншу її сторону — майже 9 гривень, але ж це насправді майже 10; (Пропонуємо Вам  зразок реклами, яку ми кожен день  бачимо по телевізору).

•     хитрі назви. Наприклад, туфлі «Шанель № 19», магазин «Крістіан Діор».

Шахраї бувають і сміливіші:

•     продають чорну ікру із перлової каші;

•     клей замість меду;

•     кабачкову ікру в банці з надпи­сом «Тушонка» та інше.

Як же не потрапити у пастку?

1.    Вивчити правила споживача.

2.    Користуватися ними повсяк­денно.

Ваш приклад допоможе іншим, бо ще давні римляни говорили:

«Врятуйтеся самі — і навколо тебе врятуються тисячі».

Сторінку підготували:

 

Учитель. А що ж, про це говорить наш мудрий народ. Які ж Ви знаєте прислів’я й приказки про захист прав споживачів?

  • «Береженого Бог береже».
  • «Сім   раз   відміряй,   один   — відріж».
  • «Не   знаючи   броду,   не   лізь у воду».
  • «За   наше   жито   та   нас   ще й бито».
  • «Купівля руки пече, а продаж гріє».
  • «Купець бере торгом, піп — бор­гом, а мужик — горбом».
  • «Всяк правду знає, та не всяк про неї дбає».
  • «Хто стає вівцею, того вовк за­їсть».
  • «За праве діло стій сміло».
  • «Не лише силою треба боротись, а й умінням».
  • «Як дбаєш, так і маєш».
  • «Людей   питай,   а  свій  розум май!»
  • «Мудрим   ніхто   не   вродився, а навчався».
  • «Язик без кісток: що хоче, те й лопоче».
  • «Кожна жаба своє болото хва­лить».

Учитель. Як би ви прокоментува­ли зміст цих народних прислів'їв та приказок стосовно прав спожи­вача?

Юридична сторінка

Пропонуємо вашій увазі «Порадник для споживачів». Згідно із законом України «Про захист прав споживачів», в кожному магазині, кафе, майстер­нях побутових послуг має бути куто­чок споживача. Але, як ми звернули увагу, ці куточки розташовані в не дуже зручних місцях, інформація в них записана дрібним шрифтом, надто зарозуміло. Тож ми спробува­ли скласти порадник доступною, зрозумілою мовою. Сподіваємося, що він допоможе вам захистити свої права...

(Роздають поради)…

А також пропонуємо вам ознайомитися зі зразком скарги (претензії) на випадок придбання товару неналежної якості.

                                                                                          Директору магазина

                                                                                             (власнику товару)

                                                                                записується найменування

                                                                                   підприємства (власника);

                                                                          у родовому відмінку пишеться

                                                                              прізвище, ім'я та по батькові

                                                                              домашня адреса споживача

                                          

                                            СКАРГА (ПРЕТЕНЗІЯ)

  1. Повідомляється, коли та за якою ціною був придбаний товар, який встановлений на нього гарантійний термін та якими документами підтверджуються ці дані.
  2. Описуються причини скарги, у чому полягає порушення прав споживача.
  3. Висловлюється зміст претензії та конкретні вимоги споживача.
  4. Наводиться перелік документів, які додаються до скарги (претензії).

 

                 Дата                                                                     Підпис

 

Наш колектив сподівається, що цей «Порадник» допоможе вам у май­бутньому і що вам було цікаво чита­ти нашу «Юридичну сторінку».

Щиро бажаємо вам ніколи не по­трапляти у неприємні ситуації, пов'язані з порушенням ваших прав споживача.

Матеріал підготували:

 

IV.  ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

Вирішення юридичних ситуацій.

Учитель. Уявіть, що ви працюєте юристами у комітеті «Захисту прав споживачів». І до вас прийшли громадяни, щоб отримати правову допомогу. Вам необхідно надати юридичну консультацію з певного питання.

 

Група 1. Вирішіть юридичну ситуацію.

     Перед 1 Вересня батьки придбали вам на шкільному базарі необхідні речі — нове взуття, яке, на жаль, виявилося затісним. Що робити?

 

Група 2. Юридична задача.

Справа про "зіпсований відпочинок"

Світлана М. придбала в магазині "Спорттовари" палатку. Купуючи товар, вона неуважно його розглянула. Продавець взяв гроші, не оформивши купівлі через електронний контрольно-касовий апарат, і не видав чек покупцю. В момент придбання товару були присутні дві подруги Світлани, з якими вона постійно розмовляла. Гарантійний строк на палатку не встановлювався.

Через декілька днів дівчата відправилися на відпочинок. Встановлюючи палатку, вони виявили, що вона була неякісною: розірваною, погано пофарбованою. До цього моменту дівчата палатку не використовували і зберігали в нормальних умовах. Настрій і відпочинок подруг було зіпсовано.

На наступний день Світлана звернулася до продавця магазину, де була-здійснена купівля, пояснила в чому полягали недоліки палатки, пред'явила товар і попросила замінити його на такий же належної якості. Продавець відмовився замінити палатку, оскільки покупець її вже використовував.

Запитання.

  1. Виправте помилки Світлани, які вона допустила під час купівлі товару?
  2. Щоб ви порадили Світлані в даній ситуації?

 

Група 3. Заповнити лист-скаргу.

Ознайомившись зі справою Мариненко С. М., яка проживає за адресою м. Каховка, вул. генерала Антонова 21,  допоможіть їй скласти листа-скаргу.

11 лютого 2012 року Мариненко С. М. придбала у відділі побутової техніки магазину «Електрохол» (м. Каховка, вул. Леніна 4) пральну машинку «Самсунг», модифікації КН-367, серій­ний номер №87684574, вартістю 1839 гривень, що підтверджується копі­єю чека. На пральну машинку встановлений 2-річний гарантійний термін, що підтверджується копією гарантійного талона. Через місяць після при­дбання пральної машинки в неї відмовила панель управління, тобто вона виявилася неналежної якості.

 

V.  ПІДСУМОК УРОКУ.

Рефлексія

Учитель. Ось ми перегорнули ос­танню сторінку нашого журналу.

  • Які враження у вас від його пре­зентації?
  • Чи справдилися ваші очікуван­ня?
  • Чи допоможе наш журнал спо­живачеві?

Виставлення оцінок.

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати матеріал підручника §16, ст. 114 – 119.

Категорія: Правознавство | Додав: mayk
Переглядів: 1223 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Афоризми

Радіо онлайн

Погода

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер:


Валюта

Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0


    Copyright MyCorp © 2024
    Зробити безкоштовний сайт з uCoz