Тема. Ти - споживач
Мета уроку: узагальнити одержані знання з теми «Права споживачів в Україні»; формувати практичні навички обізнаного споживача; розвивати творчі здібності учнів, критичне, аналітичне мислення, соціальну та комунікативну компетентності; виховувати правову культуру, правосвідомість, активну громадянську позицію.
Тип уроку: узагальнюючий урок, урок-захист учнівських проектів.
Обладнання: комп'ютер, зразки недоброякісних товарів, недобросовісної реклами, сторінки журналу «Споживач-інфо», виставка юридичної літератури «Захищай свої права».
ХІД УРОКУ
I. Організаційна частина уроку
Учні сідають за столики групами. Таблички з написами: «Журналісти», «Наукові консультанти», «Дизайнери».
II. Актуалізація опорних знань учнів
Учитель. Нещодавно ми розглянули тему «Права споживачів» в Україні.
- Для того, щоб згадати, які права має споживач, ми розглянемо ситуації. Я вам наводжу ситуації, а Ви повинні визначити, яке ж право може застосувати споживач.
Ситуації.
1. Покупець, оглянувши вітрину газетного кіоску, придбав газету «Факти».
2. Купуючи меблі для кухні, громадянка С. цікавиться у продавця, з якого матеріалу вони виготовлені.
3. Громадянка Л., купуючи у супермаркеті ковбасні вироби, цікавиться терміном їхньої придатності.
4. Громадянин А., купуючи у магазині музичний центр, поцікавився у продавця його технічними характеристиками.
5. Громадянка М., після використання косметики фірми «Афродіта», отримала проблеми зі здоров’ям. Вона звернулася до фірми-виробника з вимогою відшкодувати шкоду, завдану її здоров'ю.
6. Громадянка М., надіслала претензію власнику магазина з приводу неналежної якості товару. Не отримавши відповіді у встановлений строк, вона звернулась до суду.
- Протягом вивчення теми та розгляду ситуацій, ми з вами дійшли висновку, що - існує в цій сфері проблема. Яка? (Проблема захисту прав споживача.)
Учитель. І яким чином можна розв'язати цю проблему? (Один зі шляхів її розв'язання — виховання обізнаного споживача, який зможе відстоювати свої права і не дозволить їх порушувати.)
Учитель. Отже, й темою нашого уроку буде «Захист прав споживача» і епіграфом нашого уроку будуть слова: «За праве діло стій сміло».
- Про що б ви хотіли б дізнатися на сьогоднішньому уроці? Заповніть, будь ласка, рефлексійки.
Учитель. Отже, щоб допомогти споживачам, ми з вами прийняли рішення випустити спеціальний журнал «Споживач-інфо». Були організовані робочі групи журналістів, наукових консультантів та творчих дизайнерів, які працювали над створенням розділів журналу. Зараз групи готуються до презентації своїх робіт.
III. Основна частина уроку
Учитель. У нашому журналі передбачено такі рубрики: «Словничок споживача», «Сторінка соціологічна», «Сторінка дослідницька», «Сторінка антиреклами», «Сторінка філософська», «Сторінка юридична», «Сторінка музична».
- Перша група, презентуйте свою сторінку «Словничок споживача».
Словничок споживача
Основні терміни, які повинен знати споживач.
Споживач — це людина, яка купує, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити товар для власних потреб.
Виконавець — підприємство або людина, які виконують роботу або надають послугу.
Гарантійний термін —час, протягом якого споживач має право на відшкодування збитків, завданих неякісними товарами.
Продавець — це підприємство, установа, організація або громадянин, який реалізує товар.
Реклама — це інформація про особу чи товар, поширена в будь-якій формі і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару.
Недобросовісна реклама — це реклама, яка вводить або може ввести в оману споживачів реклами і завдати шкоди.
Термін придатності — термін, який встановлюється на товарах, властивості яких можуть з часом погіршуватись і становити небезпеку для життя, здоров'я, й майна людини.
Споживачі, запам'ятайте!
У разі порушення ваших прав ви можете звернутися до суду або до Державного комітету стандартизації метрології та сертифікації. Вас захищають Закони України «Про захист прав споживачів» та «Про рекламу».
Сторінку склали –
- Друга група, презентуйте свою сторінку «Сторінка соціологічна».
Соціологічна сторінка
Нашою метою було визначити шляхом соціологічного опитування, наскільки жителі нашого села є обізнаними споживачами, знають і користуються своїми правами, відстоюють їх.
Ми провели опитування серед вчителів та учнів нашої школи і отримали такі результати (Зверніть, будь ласка, увагу на таблицю ).
1. Більшість опитаних лише інколи вимагають у продавця відрегулювати ваги, якщо вони дають відхилення.
2. Правильність суми, нарахованої за придбаний товар, перевіряють рідко, причому дорослі більше довіряють продавцеві, ніж учні!
3. Документи про якість товару ніхто не вимагає.
4. Інколи беруть у продавців товарні чеки вчителі та ніколи не беруть учні.
5. Дату виготовлення товару перевіряють не завжди.
6. Купуючи імпортний товар, не завжди звертають увагу на наявність російського чи українського перекладу.
7. Більшість учителів вважають, що їх права споживача порушуються.
Отже, з таблиці видно, що більшість опитаних не піклуються про свої права споживача та самі наражаються на небезпеку бути обманутими.
Також сучасному споживачеві стало важко реалізовувати свої права. З’явилися низка вимог, які ускладнюють захист прав споживача. Ми пропонуємо вам проглянути фрагмент засідання комітету «Захисту прав споживача». (Перегляд фрагменту).
Також ми звернулися до сільської ради, де дізналися, що ввіділ захисту прав споживача на даний момент у нашому районі відсутній.
Потім звернулися до завідуючого ринком, який повідомив, що права споживача порушуються майже щодня.
Дорогі друзі, звертайте увагу на ціну, вагу, дату виготовлення, щоб застерегти себе від обману та шкоди.
Сторінку підготували:
- Наступна група, презентуйте свою сторінку
Сторінка дослідницька
Досліджуючи факти порушення прав споживача, пропонуємо звернули увагу на необхідність бути уважним та обережним покупцем.
Ми провели опитування і виявили такі порушення Закону України «Про захист прав споживачів».
1. Порушується право на належну якість товарів, продавці відмовляються демонструвати документи, що засвідчують якість товару, продають продукти з простроченим терміном реалізації та придатності, неточно зважують товар, обманюють під час розрахунку.
2. Особливу небезпеку становлять товари та продукти, що продаються на стихійних ринках. Там ніхто не контролює їх якість і безпеку для життя та здоров'я.
3. Не всі продавці видають товарний, касовий чек або квитанцію, що унеможливлює повернення неякісного товару.
Проте якщо ми самі не будемо відстоювати свої права, то продавці цим взагалі не переймаються.
Висновки робіть самі.
Антирекламна пауза
(Сидить дідусь, читає газету. До нього підходить онук.)
— Дідусю, дідусю, а ти зможеш з'їсти печиво «Граніт»?
— Ні, не зможу.
— І бабуся не зможе?
— Ні, не зможе.
— І тато не зможе?
— І тато не зможе.
— І мама не зможе?
— І мама не зможе.
— Ось і я не змогла. (Показує в руці зуби, що випали)
Слова автора. Печиво «Граніт». Як? Ви ще його не придбали? Тоді ми йдемо до вас.
Ще предметом нашого дослідження була також реклама. Ми проаналізували рекламу на телебаченні, в газетах, виявивши цілий ряд порушень Законів України «Про рекламу» та «Про телебачення і радіомовлення». Ми зрозуміли, що надрукована або передана по телебаченню, радіо неправдива інформація більш винахідлива, ніж усна.
Пропонуємо вашій увазі такі факти.
В законах записані такі норми:
• реклама повинна містити інформацію достовірну, точну;
• реклама не повинна містити інформації або зображень, які порушують етичні, гуманістичні, моральні норми, нехтують правилами пристойності. Проте інколи по телебаченню, в газетах ми зустрічаємо інформацію, яка нехтує правилами пристойності;
• реклама повинна враховувати особливу чутливість дітей і не впливати на підсвідомість споживача. Коли з екранів телебачення рекламують шоколадки, йогурти та інші ласощі, іграшки, закликаючи дітей умовляти батьків купити товар, це є порушенням закону; (Пропонуємо Вам зразок реклами, яку ми бачимо по телевізору).
• реклама на телебаченні не повинна переривати фільми, а виходити тільки перед ними або після них. Причому реклама посеред фільму триває дуже довго (9 хв.);
• забороняється реклама тютюнових виробів та алкогольних напоїв. Та хто ще не знає про «5 крапель» чи про «Березову на бруньках», «Біленьку», «Неміров»; «Союз-Віктан», «Хлібний дар»? (Демонструємо рекламу).
І це тільки частина порушень. Отже, всім нам необхідно бути дуже обережними, коли чуємо чи бачимо рекламу.
Пам'ятайте: реклама може бути недобросовісною.
(Учні демонструють приклади недоброякісних товарів, недобросовісної реклами — цукерки, жуйки у формі сигарет, косметичні вироби із написами без перекладу з іноземної мови, проїзний квиток на проїзд у трамваї, на якому зображена реклама сигарет.)
Музична сторінка
Реклама, реклама, реклама,
Ты обманула нас. Ну кто же виноват?
Реклама, реклама, реклама
Лапши гирлянды на ушах моих висят.
Ты обманул меня, когда обвесил два раза,
Когда на сдачу мою кинул глазом,
Ты продал мне прокисший старый
йогурт «Растишка»,
Уговорил купить совсем не нужную
книжку.
Скажу соседям, маме, папе
и своим друзьям
Про твой обман.
-Трудно жить нам в мире этом
Трудно жить нам в мире этом
Без потерь, без потерь.
И обвесят, и обманут,
И ремонт сапог затянут.
Что ж теперь, как теперь?
Потребитель, изучай права ты с детства,
Расскажи своим друзьям,
всем по соседству.
Будешь знать, как защищать себя умело
И покупки будешь делать очень смело.
Філософська сторінка
Вже давно відомо, що у сфері фінансів немає незацікавлених людей і кожен переслідує свої корисливі цілі. Існує ціла наука, яка досліджує способи ведення вдалої торгівлі, вчить, як продати товар покупцеві.
Причому є багато хитрощів, яких ми з вами часто не помічаємо і через це поповнюємо армію обманутих покупців.
Наприклад:
• коробка для упаковки товару надмірно великого розміру (психологи знають, що ми, як правило оцінюємо кількість «на вигляд», а не за маленькими цифрами на упаковці);
• ціна товару встановлюється 9,95 або 9,99. Це робиться для того, щоб ми підсвідомо прийняли меншу її сторону — майже 9 гривень, але ж це насправді майже 10; (Пропонуємо Вам зразок реклами, яку ми кожен день бачимо по телевізору).
• хитрі назви. Наприклад, туфлі «Шанель № 19», магазин «Крістіан Діор».
Шахраї бувають і сміливіші:
• продають чорну ікру із перлової каші;
• клей замість меду;
• кабачкову ікру в банці з надписом «Тушонка» та інше.
Як же не потрапити у пастку?
1. Вивчити правила споживача.
2. Користуватися ними повсякденно.
Ваш приклад допоможе іншим, бо ще давні римляни говорили:
«Врятуйтеся самі — і навколо тебе врятуються тисячі».
Сторінку підготували:
Учитель. А що ж, про це говорить наш мудрий народ. Які ж Ви знаєте прислів’я й приказки про захист прав споживачів?
- «Береженого Бог береже».
- «Сім раз відміряй, один — відріж».
- «Не знаючи броду, не лізь у воду».
- «За наше жито та нас ще й бито».
- «Купівля руки пече, а продаж гріє».
- «Купець бере торгом, піп — боргом, а мужик — горбом».
- «Всяк правду знає, та не всяк про неї дбає».
- «Хто стає вівцею, того вовк заїсть».
- «За праве діло стій сміло».
- «Не лише силою треба боротись, а й умінням».
- «Як дбаєш, так і маєш».
- «Людей питай, а свій розум май!»
- «Мудрим ніхто не вродився, а навчався».
- «Язик без кісток: що хоче, те й лопоче».
- «Кожна жаба своє болото хвалить».
Учитель. Як би ви прокоментували зміст цих народних прислів'їв та приказок стосовно прав споживача?
Юридична сторінка
Пропонуємо вашій увазі «Порадник для споживачів». Згідно із законом України «Про захист прав споживачів», в кожному магазині, кафе, майстернях побутових послуг має бути куточок споживача. Але, як ми звернули увагу, ці куточки розташовані в не дуже зручних місцях, інформація в них записана дрібним шрифтом, надто зарозуміло. Тож ми спробували скласти порадник доступною, зрозумілою мовою. Сподіваємося, що він допоможе вам захистити свої права...
(Роздають поради)…
А також пропонуємо вам ознайомитися зі зразком скарги (претензії) на випадок придбання товару неналежної якості.
Директору магазина
(власнику товару)
записується найменування
підприємства (власника);
у родовому відмінку пишеться
прізвище, ім'я та по батькові
домашня адреса споживача
СКАРГА (ПРЕТЕНЗІЯ)
- Повідомляється, коли та за якою ціною був придбаний товар, який встановлений на нього гарантійний термін та якими документами підтверджуються ці дані.
- Описуються причини скарги, у чому полягає порушення прав споживача.
- Висловлюється зміст претензії та конкретні вимоги споживача.
- Наводиться перелік документів, які додаються до скарги (претензії).
Дата Підпис
|
Наш колектив сподівається, що цей «Порадник» допоможе вам у майбутньому і що вам було цікаво читати нашу «Юридичну сторінку».
Щиро бажаємо вам ніколи не потрапляти у неприємні ситуації, пов'язані з порушенням ваших прав споживача.
Матеріал підготували:
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
Вирішення юридичних ситуацій.
Учитель. Уявіть, що ви працюєте юристами у комітеті «Захисту прав споживачів». І до вас прийшли громадяни, щоб отримати правову допомогу. Вам необхідно надати юридичну консультацію з певного питання.
Група 1. Вирішіть юридичну ситуацію.
Перед 1 Вересня батьки придбали вам на шкільному базарі необхідні речі — нове взуття, яке, на жаль, виявилося затісним. Що робити?
Група 2. Юридична задача.
Справа про "зіпсований відпочинок"
Світлана М. придбала в магазині "Спорттовари" палатку. Купуючи товар, вона неуважно його розглянула. Продавець взяв гроші, не оформивши купівлі через електронний контрольно-касовий апарат, і не видав чек покупцю. В момент придбання товару були присутні дві подруги Світлани, з якими вона постійно розмовляла. Гарантійний строк на палатку не встановлювався.
Через декілька днів дівчата відправилися на відпочинок. Встановлюючи палатку, вони виявили, що вона була неякісною: розірваною, погано пофарбованою. До цього моменту дівчата палатку не використовували і зберігали в нормальних умовах. Настрій і відпочинок подруг було зіпсовано.
На наступний день Світлана звернулася до продавця магазину, де була-здійснена купівля, пояснила в чому полягали недоліки палатки, пред'явила товар і попросила замінити його на такий же належної якості. Продавець відмовився замінити палатку, оскільки покупець її вже використовував.
Запитання.
- Виправте помилки Світлани, які вона допустила під час купівлі товару?
- Щоб ви порадили Світлані в даній ситуації?
Група 3. Заповнити лист-скаргу.
Ознайомившись зі справою Мариненко С. М., яка проживає за адресою м. Каховка, вул. генерала Антонова 21, допоможіть їй скласти листа-скаргу.
11 лютого 2012 року Мариненко С. М. придбала у відділі побутової техніки магазину «Електрохол» (м. Каховка, вул. Леніна 4) пральну машинку «Самсунг», модифікації КН-367, серійний номер №87684574, вартістю 1839 гривень, що підтверджується копією чека. На пральну машинку встановлений 2-річний гарантійний термін, що підтверджується копією гарантійного талона. Через місяць після придбання пральної машинки в неї відмовила панель управління, тобто вона виявилася неналежної якості.
V. ПІДСУМОК УРОКУ.
Рефлексія
Учитель. Ось ми перегорнули останню сторінку нашого журналу.
- Які враження у вас від його презентації?
- Чи справдилися ваші очікування?
- Чи допоможе наш журнал споживачеві?
Виставлення оцінок.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати матеріал підручника §16, ст. 114 – 119.
|